A kosár üres

Hasznos tanácsok » Akkumulátor infó!

Amit az indítóakkumulátorokról tudni kell...

Mi az a Ah ..?

Röviden amperórát jelent.
Ami még fontos lehet, az az Ah érték után zárójelben szereplő szám. (Pl.. 55Ah (20h))
Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor kapacitása 55Ah 20 órás teszt szerint.
Az odaírt Ah érték 1/20-ad résznyi áramával terhelhető pontosan 20 órán keresztül.
Ezután a feszültség 10,5V-ra csökken. Az 55Ah (20h) akkumulátort, pontosan 20 órán keresztül lehet (55/20=) 2,75 Amperrel terhelni és akkor csökken a feszültsége 10.5 Voltra.
Nem azt jelenti, hogy az akkut 1órán keresztül 55Amperrel lehet terhelni, és azt sem, hogy 1amperes terhelést 55 órán keresztül bírna.
Az indító akkumulátorokn kapacitását szinte mindig a 20 órás tesztben adják meg, míg a ciklikus akkukat inkább az 5 órás kapacitásukkal jellemzik.

Az autómban gyárilag 55Ah-ás akkumulátor volt. Mekkorát vegyek bele?

Az eredeti akkumulátorok általában a lehető legkisebbek, legolcsóbbak.
Az a lényeg, hogy a garancia idő végéig kihúzzák valahogy.
Ez annak köszönhető, hogy az új autók önindítója és kábelezése még optimális állapotban van, ezért kisebb teljesítmény is elegendő az autó beindítására.
Ahogy azonban az autó idősödik, az önindító is kopik, a kábelek csatlakozói oxidálódnak, egyre nagyobb energiára van szükség indításkor.
Ha teheti, mindenképp a gyárilag előírt méretű akkut tegye be az autóba, megfelelő a polaritással.

A generátor fel tudja majd tölteni a nagyob akkumulátort?

Igen, feltudja tölteni az akkut.
A generátornak mindegy, hogy milyen akkut tölt, mindenképp felfogja tölteni az akkut, vegyen bátran nagyobb kapacitású akkumulátort.

Akkumulátor vásárlásakor melyek a legfontosabb szempontok?

- A legfontosabb szempont az akkumulátor vásárlásnál a méret, és a polaritás.
Ez a két tényező határozza meg, hogy egyáltalán beépíthető legyen az új akkumulátor a régi akku helyére.

- A második szempont az indítóáram.
Ez az érték az, amely meghatározza a legfontosabb tulajdonságot, nevezetesen azt, hogy hány ampert tud magából kiadni az akku indításkor.
Mivel az akku legnagyobb terhelése az indításkor van, ezért érdemes erre is odafigyelni.
Fontos azonban tudni, hogy ezt az értéket négyféle szabványban adhatják meg a gyártók, ezért ezzel is kell számolnunk.
(DIN, SAE, EN, IEC)

- Általában mindenki a kapacitást figyeli, mert egyrészt ez van a legnagyobb betűvel ráírva az akkura.
Azt azonban jó ha tudja, hogy ennek a számnak akkor van jelentősége, ha álló motornál terheli az akkut.
(pl. campingben autóhifi)
A kapacitás ugyan általában összefügg az indítóárammal, tehát a nagyobb kapacítású akkumulátoroknak többnyire nagyobb az indító áramuk is.

-Garancia
A garancia az egy kereskedelmi jellegű kérdés, de ami sokkal fontosabb, az az, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a régi akku az akkumulátor hibája miatt ment tönkre.
Elképzelhető, hogy kábelezési vagy generátor probléma miatt nem tudott a régi akku feltöltődni, vagy merült le hamarabb.
Ezért fontos, hogy az akkumulátor cseréjekor vizsgáltassuk át az autónk elektromos rendszerét, mert ha az autóval van gond, akkor az új akkumulátor is hamar tönkrefog menni.


Mit kell az autón mérni?

Érdemes megmérni az indítómotor áramfelvételét, mert ha ez túlságosan nagy, akkor az akku igénybevétele is nagyobb, azaz hamar tönkremehet... Nagyon fontos , hogy megmérjük a töltőfeszültséget, mert ha nincs elegendő töltés, akkor az autó mindig bizonytalanul indul, és az akku is szép lassan tönkremegy (leszulfátosodik)

Röviden: Az akku sarkain mért töltőfeszültségnek minden üzemállapotban (alapjáraton fordulatszámon, fogyasztókkal terhelve és azok nélkül )13.6 V - 14.4 V között kell lennie.
Érdemes még ezen kívül megmérni az autó üres fogyasztását .
(Azt az áramot, ami akkor folyik, ha a motor nem jár és autót bezárjuk. Elvileg ilyenkor semmilyen fogyasztó nem megy, de gyakorlatban ilyenkor is folyik némi áram.. pl az műszerfalban elhelyezett órához, riasztóhoz vagy egyéb álló fogyasztókhoz.
Az ilyenkor mért fogyasztáson (és persze az akku kapacitásán ) múlik az , hogy az autó mennyi ideig marad indításképes ha nem használjuk.
Ha az autóban túltöltés van, azaz a töltőfeszültség 14.4 Voltnál magasabb, akkor az akkumulátor pezsegni kezd.
A pezsgés károsítja a lemezeket, a lehulló iszap pedig cellazárlatot okoz. Pontosan így megy tönkre az az akkumulátor, amit szabályozatlan töltőre kapcsolunk és ott pezsegni ("forrni" ) hagyjuk.

Ha egy ilyen akkumulátor dugóját kicsavarjuk, akkor a dugók felületén sötétszürke iszaplerakódást láthatunk. Alultöltés esetén (töltőfeszültség alacsonyabb mint 13.6V ), akkor az akku leszulfátosodik, azaz a lemezeken lévő ólomszulfát szemcsék megnőnek és töltéskor már szigetelik a felületet.
Az akkumulátor belső ellenállása megnő ,kapacitása csökken.

Biztos jó az autóm, mert egy másik akkumulátorral tökéletesen működik.

Sok esetben az a helyzet , hogy az autó villamossági rendszere teszi tönkre az akkumulátort.
Ha az autó hibájának a kijavítása nélkül cserélünk akkut, akkor az új akkumulátor is hamar tönkre fog menni.

Biztos jó a töltés az autómban, mert a töltésjelző lámpa sose világít.

A töltésjelző lámpa csak a generátor gerjesztését mutatja, aminek alig van valami köze az akkumulátoron levő töltéshez.
Attól, hogy a töltésellenőrző lámpa nem világít, még könnyen lehet akár alul - akár túltöltés is.

Mi az a zselés akkumulátor?

A zselés akkumulátorok nem alkalmasak autó indítására.
A zselés akkuk lemerítem, feltöltöm stílusú használatra lettek kitalálva.
A köznyelv azonban hajlamos minden zárt akkumulátort zselés akkunak titulálni.


Mi az a száraz akku?

Olyan akkumulátor, ahol a lemezeket elválasztó üvegszövetben van felitatva az elektrolit.
Az ilyen akku teljesen zártak, azokból folyadék még akkor se folyik ki, ha megreped a doboz.

Mi az a varázsszem , illetve varázsszemes akkumulátor?

A varázsszem nem más, mint egy egyszerű sűrűségmérő eszköz.
Működése azon alapul, hogy a feltöltött akku savsűrűsége magasabb, ezért a varázsszemben lévő zöld golyó feljön a sav tetejére, amiatt zöld a varázsszem.
Ha az akku lemerül, azaz a savsűrűsége csökken, akkor zöld golyó lesüllyed , és már nem látszik, ekkor fekete a varázsszem.
Ha túltöltés következtében elektrolit távozik az akkuból, akkor a varázsszem az aljáról visszaverődő fény miatt fehér színű.
A varázsszem az egyik cella savsűrűségét mutatja.
Az hogy a varázsszem zöld, az semmit nem jelent az akku egészére vonatkozóan, mivel attól még a többi cella akár zárlatos is lehet.

Olyan akkut keresek, aminek nagy a kapacitása, de kicsi a mérete

Ilyet nem fog találni. Az akku kapacitása ugyanis a benne lévő anyagmennyiségtől függ, ami viszont arányos az akkumulátor tömegével és méreteivel.
Biztos lehet benne, hogy egyik 55Ah-ás akkumulátor sem lesz sokkal kisebb a másik 55Ah-s akkumulátornál.
 

Olyan akkut keresek, aminek nagy az indítóárama , de kicsi a mérete

Ilyen már létezik.
Az indítóáram ugyanis a lemezek felületével függ össze.
Ez pedig a belső kialakítástól függ.
Extrém példa az ilyen esetekre a spirálcellás akkumulátor (pl. OPTIMA).
Ennek az akkumulátornak a mérete megegyezik bármelyik 55Ah-ás akkuval, de indító árama sokszorosa annak.

  Feleslegessé vált akkumulátorát  üzletünkben hagyhatja.


Oldalunk cookie-kat használ olyan webes szolgáltatások nyújtása céljából, melyek ezek nélkül nem lennének elérhetőek az Ön számára. Webldalunk használatával hozzájárul ahhoz, hogy a böngészője fogadja a cookie-kat. Részletes információk