A kosár üres

Hasznos tanácsok » Téli felkészülés

Minden kedves ügyfelünk kérésére ingyen végezzük el a fagyálló hűtőfolyadék és a téli szélvédőmosó bevizsgálását !


Téli felkészülési feladatok összegyűjtve:

A külső hőmérséklet esése egy fontos üzemi paraméter az autó számára. Indításkor az olaj sűrűbb, az akkumulátor terhelhetősége alacsonyabb, a nyári gumik megmerevednek és befagy a nyári szélvédőmosó. Könnyen belátható, hogy amin tudunk, azon változtatni kell! Első körben érdemes az összes 0 fokon megfagyó folyadékot száműzni az autóból.

Hűtővíz: (katt ide)

Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot.  Szükség esetén cseréljük le, hiszen drága mulatság egy szétfagyott hűtőrendszer javítása!

( 2 évente érdemes lecserélni a hűtővizet, bár az újabb és egyben drágább folyadékok 4-5 évet is szolgálhatnak.)

Szélvédőmosó: (katt ide)

A nyári szélvédőmosó  folyadékot cseréljük le téli szélvédőmosó folyadékra. Érdemes a jobb minőségűeket megvenni, mert a menet közben odafagyó folyadékokkal csak bosszúságot okozhatunk magunknak.

Elinduláskor nem érdemes a szélvédőt a szélvédőmosóval tisztítani, ugyanis amikor elindulunk, az ablakon maradt mennyiség a menetszél hatására párologni kezd és ennek hatására a szélvédő felülete még inkább lehűl. Olyannyira, hogy például egy -2 fokban 50-nel közlekedő autó szélvédőjén lezajló párolgás akár -20 fokos hőmérsékletet eredményezhet a felületen. Ezen a hőmérsékleten pedig az oldat szépen odafagy és az ablakon keletkező zúzmara a látóterünket pillanatok alatt leszűkíti. Ennek elkerülése érdekében előbb érdemes a szélvédőt felmelegíteni ablakra irányított fűtéssel.

Ablaktörlő: (katt ide)

A hidegben az elöregedett ablaktörlő lapátok  zörögnek, ne sajnáljuk lecserélni őket. Cserébe nem maszatolják majd össze a szélvédőt és nem fognak borzalmas zajjal működni.

Akkumulátor: (katt ide)

Érdemes a télnek egy jó állapotú akkumulátorral nekikezdeni. Kérjünk meg szakembert, hogy ellenőrizze az akku feszültséget és szükség esetén töltsük fel. A feltöltött akku kevésbé fogja megsínyleni a hidegindítást és meghálálja a törődést. Kisült akkuval pedig véletlenül se hagyjuk az autót, az hamar az akkumulátor végét jelentheti.

Gumiabroncs:

Minden tavasszal és  ősszel fokozottabban előkerül a téma, ekkor zajlik ugyanis a "nagy gumicsere hullám", természetesen mindenkinek egyszerre jut eszébe a garnitúrák cseréje. Nincs is ezzel baj, a szezon lefut, előbb-utóbb mindenkinek felkerül az autójára a szett, aki előre gondoskodik biztonságáról. De miért is olyan fontos ez és miért érdemes a gumik állapotára odafigyelni? Ismét a gumigyártók szlogenjét kell előszedni, ugyanis azt állítják, hogy akkor kell a nyári szettet télire cserélni, ha a hőmérséklet tartósan 7 fok alá csúszik.

Természetesen senki nem fog egy reggeli 5 fokos hideg miatt téli szettel indulni otthonról, hogy aztán a munkahelyén 15 fokban visszacserélje nyárira. Ha az időjárás átlaghőmérséklete ezen érték alá kerül, akkor jó eséllyel alakul ki talaj menti fagy, a gumik rugalmasságát biztosító keverékanyag pedig merevvé válik, így a fékezésnél hosszabb fékút, megcsúszás veszélye áll fenn. Miért? Mert minél rugalmasabb a gumi, annál jobban tud az útfelületre tapadni, a tapadás pedig kedvező sőt kívánatos jelenség a fékezés során. Ha nincs tapadás, akkor a gumi megcsúszik, elveszíti az úttal a kapcsolatot és az autó nem engedelmeskedik vezetőjének, jobb esetben egy képzeletbeli egyenes vonalán továbbhalad a megkezdett úton, rosszabb esetben "kitör" az autó oldalirányba. Ahhoz pedig, hogy ezt elkerüljük saját érdekünkben érdemes rugalmas kerekekkel közlekednünk.

Nem elég azonban figyelni arra, hogy milyen a gumi jellege, annak állapota is legalább akkora mértékben befolyásolja az autó irányíthatóságát. Ezért hát a papa Wartburgján keveset futott, megkímélt de öreg gumi sajnos nem fogja teljesíteni a tőle elvárható teljesítményt, mert megint csak ez a fránya rugalmasság fog hiányozni gumiból. A gumiabroncsok ugyanis öregszenek és idővel ugyanúgy veszítenek rugalmasságukból, mind anyaguk stabilitásából. Az idősebb gumiabroncsot megismerni a repedésekről, a fényesre kopott mintázatról. Az ilyen gumiabroncsokkal szerelt autó abroncsai lelkesen csikorognak ahol lehet és csúszkálnak az úton. Ne sajnáljuk hát lecserélni, mert használatával ugyanúgy nem segítünk magunkon, mintha a garnitúrát nem cserélnénk le.

Szakemberek elmondása szerint a gumiabroncsok nagyságrendileg kb. 6-7 évet használhatóak, mert körülbelül ennyi idő alatt öregszenek el annyira, hogy cserére érdemesek lesznek. Fontos megjegyezni, hogy ez a tulajdonság futásteljesítménytől független, hiszen a tárolt gumi felett is ugyanúgy eljár az idő, mint amelyik részt vesz a forgalomban. A gumi életkorát könnyen meg lehet állapítani, ugyanis a szabvány előírja az abroncsok úgynevezett DOT számmal való ellátását. Ez annyit tesz, hogy a gumi oldalán meg kell keresni a négy számjegyből álló kódot, mint pl. DOT .... 2406. Ha a kód 3 számjegyből áll, akkor azt valószínűleg érdemes lecserélni, ugyanis a jelölést 2000-ben változtatták meg. Az értelmezése szerint az első két számjegy a gyártás hetét, a második a gyártás évjáratát mutatja.

Ha kopás vagy sérülés tehát nem teszi szükségessé, akkor elvileg még 1-2 évet biztonsággal közlekedhetünk vele. És itt el is jutottunk a harmadik tényezőhöz, ami a gumi kopása.  Az európai szabvány a profilmélységet minimum 1.6mm-ben követeli meg, ezt a gumi kopásjelzője is ennél a méretnél jelzi. Ettől függetlenül egy nyári guminál érdemes minimum 3mm, míg egy télinél 4mm mélységet tartani a teljes biztonsághoz. Ha tehát ezen méret alatt van a gumi, akkor már érdemes keresgélni új gumikat az autóra. A gumink méretét a korábban is említett kopásjelzővel egyszerűen ellenőrizhetjük. Ha a középborda felső mérete a kopásjelző magasságát nem haladja meg, akkor a gumit cserélni kell.

Végezetül a gumik légnyomását tartsuk mindig megfelelő értéken (általában az autó bal első ajtajának alján található az adat illetve a leírásban), ugyanis ha több, akkor a kerék "pattog" az úton, ha kevesebb akkor pedig erősebb kopásnak tesszük ki az abroncsot. Ezt havonta egyszer érdemes ellenőrizni (pl. a kúton ahol tankolunk).

Motorindítás:

A motor elindítása után hagyjuk azt 1-2 percet járni. Miért? A hidegben a motorolaj "ledermed" és nem teljesíti a tőle elvárható viszkozitást. A motor életének a legrombolóbb időszaka a hidegindítás. Ezért a motorunk állapotát nagyban befolyásolja az, hogy üzemi hőmérséklet alatt hogyan bánunk vele. Kíméletesen bánjunk vele, amíg el nem éri az üzemi hőfokot. A legjobb módszer, ha beindítás után kaparjuk le a jeget az autóról. Ezen idő alatt az autó is melegszik valamennyit és a jég is könnyebben szedhető le.


Külső  hőmérséklet:

Érdemes venni egy hőmérőt, amely tudja mérni a külső hőmérsékletet. Segítségével jól láthatjuk, ha odakint 3 fok alá megy a hőmérséklet. Ekkor már megjelenhet a talaj menti fagy! Mindenképpen óvatosságra int, hiszen az autó a nedves úttesten jeges részekre futhat és megcsúszhat!

Amit még érdemes beszerezni, hogy télen is mindig el tudjunk indulni: 

Jégkaparó (katt ide)

Jégoldó spray (katt ide)

Zár olajozó (katt ide)

Hólánc (katt ide) 

Hólapát (katt ide)

Nahát, nagyjából ennyi. Nem marad más hátra, csak az, hogy biztonságos közlekedést kívánjak mindenkinek a hideg hónapokban. Inkább a meleg autóból gyönyörködjetek a téli tájban, mint a havat lapátoljátok a kerék alól, vagy éppen derékig a hideg motortérben szétfagyott hűtőt cseréljetek az út szélén...

Oldalunk cookie-kat használ olyan webes szolgáltatások nyújtása céljából, melyek ezek nélkül nem lennének elérhetőek az Ön számára. Webldalunk használatával hozzájárul ahhoz, hogy a böngészője fogadja a cookie-kat. Részletes információk